Duševné zdravie

Nádorové ochorenie zasahuje nielen telesné zdravie, ale intenzívne vplýva aj na psychickú a duchovnú stránku človeka. Pacient sa po oznámení diagnózy odrazu ocitá v zovretí intenzívnych myšlienok a emócií ako šok, strach, neistota, smútok, hnev alebo totálne prekvapenie až neuverenie. Môžu sa pridať ťažkosti ako nespavosť, strata chuti do jedla, úzkosť, nesústredenosť, plačlivosť, smútok, pocit osamotenia…

Oznámenie diagnózy, liečba nádorového ochorenia a opätovné zaradenie do života po jej ukončení prirodzene prinášajú psychickú záťaž a krízy, ktoré vás možno načas ovládnu, ale môžu sa stať aj zdrojom vnútorného posilnenia pri ich zdolávaní. Spôsob ich spracovania a vyrovnávania sa s nimi je výsostne individuálny. Práve emočné prežívanie ochorenia je sféra, ktorú ako pacient môžete uchopiť, aktívne s ňou pracovať a prispieť tak svojím dielom k lepšiemu zvládaniu liečby a svojho ďalšieho života. Je prirodzené, ak sa vám to nedarí okamžite a vždy.

Odborníčka na duševné zdravie MUDr. Jaroslava Salman, ktorá sa dlhodobo venuje podpore onkologických pacientov približuje v trojdielnej videosérii pocity a ťažkosti, ktoré prináša život s nádorovým ochorením. Zároveň vysvetľuje stratégie, ktoré môžu pomáhať pri spracovaní a zvládaní tejto náročnej životnej situácie.

V zovretí silných emócií.

Odborníčka na duševné zdravie MUDr. Jaroslava Salman vo videu hovorí, že:

  •  Oznámenie diagnózy je pre pacienta šok, spôsobuje príval silných emócií a človeka postaví do takzvanej hraničnej životnej situácie.
  •  Je dôležité môcť úprimne vyjadriť svoje pocity.
  •  Existujú pomocné stratégie, ako sa vyrovnať a spracovať intenzívne emócie.
  •  Kedy vyhľadať pomoc odborníka?

Obdobie, ktoré si vyžaduje
všetku snahu a energiu.

Expertka na duševné zdravie MUDr. Jaroslava Salman vo videu popisuje:

  •  Aké fyzické a psychické ťažkosti môžu sprevádzať liečbu rakoviny.
  •  Ako sa vysporiadať s neistotou a strachom.
  •  Nemôžeme čakať, že sa človek prehryzie liečbou sám a v neustálom pozitívnom naladení.
  •  Naša duševná odolnosť sa dá zlepšovať a trénovať.
  •  Je zdravé a dôležité vedieť požiadať o pomoc.
  •  Ako pomáha stratégia sústredenia sa na prítomný okamih.
  •  Je dôležité udržiavať kontakt s tým, čo je pre nás dôležité a zmysluplné.

Keď skončili ťažkosti,
no necítíme „ľahkosť“ bytia.

MUDr. Jaroslava Salman vo videu približuje obdobie po liečbe.

  •  Čas a priestor naplno si uvedomiť, čím som prešiel.
  •  Doteraz potláčané emócie sa môžu nečakane vyplaviť na povrch.
  •  Fyzická aj duševná regenerácia sú dôležité a čas zotavenia je individuálny.
  •  Strach z návratu ochorenia ako nevítaný, ale častý hosť.
  •  Chronická únava.
  •  Úvahy o tom, čo dáva životu zmysel sú príležitosťou k duchovnému rastu.

Veríme, že sekcia Duševné zdravie vám pomôže v hľadaní vlastnej cesty ako prejsť náročnou životnou situáciou. Snaha porozumieť svojmu vnútornému prežívaniu, nachádzanie stratégií, hľadanie inšpirácie, opory, informácií a pomoci je prejavom odvahy a zrelosti.